Kirjallinen suunnistaja

kirjan rajat ylittävää kirjallisuutta

Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta. Tilaa lokiotsikot tuoreeltaan:

Valehteleva valheiden paljastaja – monipuolinen ja monimutkainen visual novel Dry Drowning

Dry Drowning

2019 ilmestynyt visual novel Dry Drowning on tulevaisuuteen sijoittuva synkkätunnelmainen dekkari, jossa lukijan ohjaama yksityisetsiväkaksikko selvittää samantyyppisten murhien sarjaa. Se yllätti minut positiivisesti kypsyydellään. Teos on esimerkki valintatilanteista, jotka perustuvat lukijan ohjaaman henkilöhahmon erityisominaisuuteen. Tarinan päähenkilöllä on selvänäköisyyden kaltainen kyky tunnistaa valehtelu, jonka hän sitten pyrkii paljastamaan kerättyjen faktatodisteiden nojalla. Tarinan juoni on monipolvinen, henkilöitä on paljon eikä loppuratkaisukaan ole suoraviivainen. Siinä liikutaan myös kahdella eri aikatasolla. Dry Drowningissa on kolme plus yksi erilaista loppua ja selvästi useita erilaisia lukupolkuja.

Dry Drowningin on tehnyt italialainen Studio V, ja se vaikuttaa olevan studion ensimmäinen tuotanto. Olen nostanut lokikirjassa aiemminkin esille italialaisia visual noveleita tai muita multimediateoksia, joita tehdään korkealla tasolla. Myös Dry Drowningin tuotantoarvot ovat olleet korkealla niin käsikirjoituksen, grafiikan kuin musiikinkin suhteen. Teoksessa käytetään audiovisuaalisuutta valintatilanteiden korostamiseen ja jännityksen luomiseen hyvin.

Dry Drowning: dialogue
Dialogia ja henkilöitä Dry Drowningissa riittää, kuten kunnon visual novelissa kuuluukin. Vasemmalla ylhäällä näkyvät keskustelun tai kuulustelun aiheet eivät ole toisensa poissulkevia, vaan ne saa käydä ihan rauhassa läpi. Juonen kannalta oleelliset aiheet on merkitty punaisella pallolla. Taustalla näkyvä sinertävä kangastus on hologrammi-rekonstruktio murhapaikalta. Murhapaikkaa tutkitaan point-and-click-tyyliin todisteiden löytämiseksi.

Kauhuskenaario

Dry Drowningin tapahtumat sijoittuvat 2060-luvulle Nova Polemosin kaupunkivaltioon. Se on paitsi hyvin itsenäinen ja sitoutumaton myös sulkeutunut. Kontaktit kaupungin ulkopuoliseen maailmaan ovat olemattomat ja kaikki uutisointi on vahvasti suodatettua. Ihmisten elämää ja mieliä hallitaan kaikkien omistaman älylaitteen ja yhden ja ainoan käyttöjärjestelmän kautta. Nova Polemosin johtava aate on tehotalous: joutilaisuutta ei sallita ja eläkeläisetkin ovat pohjasakkaa, koska he eivät enää tuota mitään. Kannatustaan kasvattanut poliittinen puolue Black Bands on fasistinen, rasistinen ja syvästi korruptoitunut.

Dry Drowning: Talon Square
Dry Drowningin maailma on myös visuaalisesti synkähkö. Värejä käytetään lähinnä tehosteina. Huomionarvoista on, että henkilöhahmot ovat mustavalkoisia ja kaikki värit ovat taustakuvissa ja käyttöliittymäelementeissä.

Kantakaupunkilainen Mordred ja alun perin pakolaisena kaupunkiin tullut Hera elävät tässä synkässä todellisuudessa omaa synkkää kohtaloaan. Heidän yhteinen salapoliisiyrityksensä on tuskin hengissä Mordredin syyllistyttyä vakavaan väärien todisteiden tekaisuun ja sitä myöten kahden syyttömän ihmisen kuolemantuomioon. Maine on mennyt, mutta Mordred ei ole antamassa periksi. Hän on sisimmässään hyvin kunnianhimoinen ja valmis tekemään melkein mitä tahansa puhdistaakseen maineensa. Heran omatunto toimii paremmin.

Dry Drowning: map
Teoksen rakenne seuraa lineaarista juonta, mutta ei kuitenkaan aivan lineaarisesti. Siinä siirrytään paikasta toiseen kartan kautta. Kartalla voi olla useita avoimia kohteita, ja paikkoja myös tutkitaan vapaassa järjestyksessä.

Vilpilliset ja vaativat valinnat

Koin Mordredin ohjaamisen ongelmalliseksi juuri moraalin kannalta. Huomasin olevani pakotettu valitsemaan ainakin jonkinasteisen vilpin, koska nimenomaan sen pystyin perustelemaan itselleni. On mielenkiintoista, että Mordred pyrkii paljastamaan kuulusteltavien valehtelemisen, mutta silti sortuu itse petokseen. Se oli erityisen vakavaa siksi, että tarinassa paljastetaan yhteiskunnallista korruptiota. Sinänsä oikeita tai vääriä valintoja ei ole, siitä teoksen alussa viitsitään huomauttaakin, mutta kyse ei ole pelkästään siitä. Tarina ei ole ainoastaan hyvin synkkä, vaan sen lukeminen aiheuttaa syvän pettymyksen tunteen. En usko, että mikään erilaisista lopuista olisi toistaan onnellisempi.

Dry Drowning: mask
Kun jututettava valehtelee, saa Mordred eräänlaisen epileptisen kohtauksen. Todellisuus vääristyy ja hän näkee valehtelijan kasvoilla naamion. Lukijan tehtäväksi tulee murtaa naamio paljastamalla valehtelu. Teos sallii kaksi epäonnistunutta väitettä, mutta kolmannella tulee game over. Myös Hera (vasemmalla) osallistuu kuulusteluun.

Dry Drowning haastaa lukijan todella ajattelemaan todistusaineistoa. Varsinaisen juonen ja dialogien lisäksi siinä on aika paljon merkityksellistä taustoittavaa materiaalia. Siihen kuuluu esinekuvauksia, henkilögalleria ja erilaisia tekstiotteita ja dokumentteja. Tätä materiaalia käytetään valheiden, tapahtumien kulun ja syyllisyyden paljastamiseen. Ei ole aivan totta, että teoksessa ei voisi valita väärin. Valheiden paljastamisessa ja rikoksen ratkomisessa voi nimittäin epäonnistua ja teos kertoo sen. Lukemisen ei kuitenkaan tarvitse loppua siihen, vaan voi palata yrittämään uudelleen.

Vaikka lukeminen oli pääsääntöisesti rentouttavaa, terästäydyin selvästi valehtelun paljastamiskohdissa sekä keskeisissä valintatilanteissa, jotka esitetään dramaattisesti muusta sisällöstä eroavalla tavalla. Niissä melko yksinkertaiset audiovisuaaliset efektit luovat tehokkaasti jännitystä.

Dry Drowning: items
Kerättyjä esineitä voi katsoa ja käyttää kuten henkilögalleriaakin (biographies). Myös dokumentit ovat päättelyssä keskeisessä osassa.

Lopuksi

Ensimmäinen läpilukukertani kesti noin 10 tuntia. Tähän sisältyi tarinan sisäisen pelin pelaamista varmaan tunnin verran. Seuraavat lukukerrat olisivat todennäköisesti selvästi nopeampia, mutta en ole innostunut kokeilemaan, vaikka tarina on kyllä kirjoitettu hyvin. Ehkä se on minulle liian pitkä luettavaksi monta kertaa tai sitten siihen pitää palata vasta pitkän ajan kuluttua uudelleen. Silloin voi kyllä olla vaikeaa muistaa, miten valitsi ensimmäisellä kerralla, valitakseen tahallaan toisin.

Dry Drowning: Patterson Test
Viihdyin yksinkertaisen pulmapelin parissa ainakin ne 30 tasoa, joilla saa kerättyä Steam-saavutuksen.

Dry Drowningia on joissain arvosteluissa moitittu liian mutkikkaasta juonesta ja erityisesti lopusta. Minusta tuntuu, että tarinan arvostaminen vain vaatii lukijalta hieman enemmän ponnistelua. Minuun se teki vaikutuksen, mutta ei täysin miellyttävällä tavalla.

Teoksen niin sanottu käytettävyys oli ok, vaikka pienoista sekavuutta koin erityyppisten valintatilanteiden takia. Uudenlaisen "mekaniikan" tullessa käyttöön teos kyllä briiffaa siitä. Noin kaiken kaikkiaan sanoisin, että interaktiivisuus olisi voinut olla yksinkertaisempaa. Dry Drowningin takana tuntuu olevan monimutkaista ajattelua, joka näkyy kokonaisvaltaisesti teoksen käyttöliittymässä, tarinassa, henkilöissä, vuorovaikutteisuudessa ja rakenteessa.

Dry Drowning: diary
Teoksessa on päiväkirja, josta voi tarkistaa sen hetkisen tilanteen ja tehtävät. Myös käydyt dialogit kirjautuvat omaan näkymäänsä, jota voi selata

Saatavuus

Dry Drowning on saatavilla alustoille Windows, Playstation 4, Xbox One ja Nintendo Switch.

Linkkipankissa: Dry Drowning (Studio V)