Jos aikamatkustus olisi mahdollista – kävelysimulaattori Discovery Tour: Ancient Greecessä antiikin Kreikan rauniot heräävät eloon
Käytin hyväkseni Ubisoft+-palvelun ilmaisen tutustumiskuukauden ja latasin Assassin's Creed Odyssey -roolipelin kylkiäisen Discovery Tour: Ancient Greece, joka ilmestyi 2019. Sitä mainostetaan eläväksi museoksi. Värikäs, valoisa ja yksityiskohtainen antiikin Kreikka tarjoaa äimisteltävää ja tuhdin historiallisen tietopaketin. Opastetuilla tutustumisretkillä Kreikan eri kolkissa perehdytään antiikin ajan yhteiskuntaan sen eri ulottuvuuksissa. Teoksen taustajoukkoihin kuuluu historian ammattilaisia. Käytännössä se on kävelysimulaattori, jonka vuorovaikutteisuus on paitsi navigoimista myös valintoja ja päättelyä tietovisan muodossa.
Discovery Tour: Ancient Greecestä vastaa Ubisoftin Quebecin studio Kanadasta. Ranskalainen Ubisoft on tunnettu muun muassa Anno-strategiapelisarjasta ja Assassin's Creed -toimintaseikkailupelisarjasta, jotka molemmat sijoittuvat historiallisiin ympäristöihin. Epäpelillinen ja väkivallaton Discovery Tour -moodi on toistaiseksi saatavilla kolmessa Assassin's Creed -pelissä ja siitä on tehty myös itsenäinen teostyyppi. Tietopitoisena sillä tavoitellaan erityisesti opettajia ja opiskelijoita, mutta kukapa ei olisi kiinnostunut muinaisesta Egyptistä, antiikin Kreikasta tai viikinkiajasta?
Aikamatkustajan Kreikan kierros
Discovery Tour: Ancient Greecen alussa oma hahmo tupsahtaa Ateenaan ja häntä on vastaanottamassa Aspasia, oppinut ja omanarvontuntoinen nainen. Aspasia briiffaa edessä olevalle kierrokselle ja on vastassa myös sen lopussa. Hän ei kuitenkaan kulje oppaana oman hahmon mukana. Aspasian lisäksi teoksessa on retki-isäntiä eri kohteissa kuten historioitsija Herodotos, vitsikäs kauppias Markos ja Spartan soturikuningas Leonidas.
Oman hahmon suunnistusapuna toimii maanpinnan tuntumassa kulkeva valonauha, joka johtaa etapilta toiselle. Nauhan osoittamalta polulta voi poiketa tutkimaan paikkaa ja aluetta laajemminkin, kunhan ei ajaudu liian kauaksi, mikä peruuttaa kierroksen. Ympäristöön on sijoitettu myös muita löydettäviä kohteita (discovery sites) kuin etapit, ja ne löytääkseen polulta on tosiaan hieman poikettava. Etapit ja muut kohteet on merkitty valopylväillä, ja kompassijärjestelmä näyttää, millä suunnalla ja miten kaukana seuraava etappi tai löydettävä kohde on.
Kertojanääni puhkeaa puhumaan aina etapeille saapuessa ja sen saa oletuksena myös tekstitettynä. Ääni ei kuulu Aspasialle tai retki-isännille vaan on niin sanotusti ruumiiton. Halutessaan voi lukea myös lisää syventävää tietoa. Jokaisen kierroksen jälkeen on mahdollista käynnistää lyhyt tietovisa, jossa oikea vastaus valitaan listalta vaihtoehtoja. Tietovisa perustuu kierroksen aikana saatuihin tietoihin, mutta ei edellytä syventävän lisätiedon lukemista. Kysymykset olivat minusta melko suoraviivaisia. Kompakysymyksiä ei ollut, mutta jotkin kysymykset vaativat omaa päättelyä.
Retkikohteita voi kiertää oletus- tai omavalintaisessa järjestyksessä. Ne sijoittuvat paitsi Ateenaan myös muun muassa Korinttiin, Argosiin ja Spartaan. Isoja teemoja on viisi ja yksittäisiä kierroksia yhteensä kolmekymmentä. Teemoina ovat arkielämä, politiikka ja filosofia, sodankäynti, kuuluisat kaupungit sekä taide, uskonto ja mytologia. Tämän kaiken läpikäytyään voi kokea omaavansa kohtalaiset tiedot antiikin Kreikasta. Kukin kierros kestää 10–30 minuuttia, mutta paljon riippuu siitä, kuinka kauan paikkoja ihailee, harhaileeko kauaskin polulta ja lukeeko syventävää tietoa. Aikaa kaiken läpikäymiseen saa varmasti kulumaan yli kymmenen tuntia.
Tässä teoksessa ollaan kuin turistina kävelykierroksella – tai oikeastaan juoksukierroksella, sillä oletuksena oma hahmo juoksee. Itse ohjasin häntä näppäimistöltä ja se sujui sutjakasti; ihmisvirrassa tosin tönin vastaantulijoita ja ohitettavia kiusallisen paljon. Kamerakulma säätyy automaattisesti, ellei sitä nimenomaisesti halua estää asetuksista. Näkökulman voi valita oman hahmon takaa (kolmannen persoonan näkökulma) tai oman hahmon silmien kautta (ensimmäisen persoonan näkökulma). Paitsi väsymätön juoksija, oma hahmo on myös ketterä kiipeilijä, eivätkä katot, kalliot tai korkeuksiin kohoavat patsaat ole mitään kiellettyä aluetta. Oma oletushahmo Kassandra on oletushahmo myös pelissä, mutta retkien edetessä vapautuu muitakin hahmoja valittaviksi ja heitä voi vaihtaa lennosta.
Pelkkään maan pinnalla juoksemiseen ja kiipeilyyn ei tarvitse kuitenkaan tyytyä, sillä käynnistämällä Ikaros-tilan pelmahtaa kotkana taivaalle. Korkeuksista avautuvat upeat näkymät, ja kotkaa voi käyttää pikasiirtymänä kaukaisempiin kohteisiin. Hevosella ratsastaminenkin on mahdollista. Molemmat tarjosivat minulle vapauden tunnetta. Myös uiminen onnistuu ja purjehtiminen. Teoksen maailma on todella laaja ja otollinen löytöretkeilyyn kävelykierrosten ulkopuolellakin.
Värikylläinen ja digitaalisesti aisteja puhutteleva ulkoilmamuseo
Discovery Tour: Ancient Greecessä on nähtävää isolla ännällä. Raunioiden sijaan temppelit ja linnoitukset on rekonstruoitu, ja jo kauan sitten sulatetut pronssi- ja kullatut patsaat on pystytetty uudelleen ihailtaviksi. Kuten nykyään tiedetään, antiikin ajan patsaat olivat maalattuja eivätkä mitään valkoisia kivipatsaita, jollaisina olemme ne tottuneet näkemään. Myös rakennukset on maalattu värikkäästi ja koristeltu tekstiilein. Kukkien, puiden ja muiden kasvien lomassa oli mukava kulkea. 3D-grafiikan yleinen tarkkuus on varsin korkeaa tasoa.
Vaikka täyttä elävyyden tunnetta teos ei tarjoa – ei kai vielä mikään 3D- tai virtuaalimalli tarjoakaan –, on elävöittämisessä onnistuttu varsinkin äänten osalta. Ihmiset käveleskelevät ja hengailevat kaduilla ja toreilla, he musisoivat, rukoilevat, elehtivät ja puhuvat keskenään kreikkaa. Myös irrallaan kulkevat koirat kuuluvat katukuvaan. Maaseutumaisessa ympäristössä törmää vuohiin ja kanoihin. Linnut laulavat. Ympäristöäänet, mukaan lukien oman hahmon askeleet eri alustoilla, ovat miellyttävät ja mielenkiintoiset korvalle, ja lukemisen taustalla ja valikoissa kuuluva musiikki tuntuu sopivalta. Se on sävelletty teokseen varta vasten hyödyntäen historiallista tietoa; toisin sanoen se on jonkinlaista kreikkalaista etnomusiikkia.
Jos jotain toivoisin lisää tai ehdottaisin kehitettävää, se olisi keskustelumahdollisuus joidenkin hahmojen kanssa. Retkiemännän tai -isäntien kanssakaan ei nimittäin oikeasti voi keskustella; kaavamaisia kysymyksiä "kuka olet" ja "mitä ajattelet tästä paikasta" tai tietovisaa ei lasketa.
Lopuksi
Discovery Tour: Ancient Greece on tietopaketti audiovisuaalisessa kuoressa. Sitä ei oikein voi sanoa vuorovaikutteiseksi kirjallisuudeksi, vaikka katsoisikin oleellisen sisällön olevan juuri tekstuaalista. Mutta sovelletaan idean tasolla! Minulla tulee siitä mieleen Peter Nepstadin tekstiseikkailu 1893: A World's Fair Mystery vuodelta 2002, jossa rikostapaus on sijoitettu vuoden 1893 maailmannäyttelyyn Chicagossa. Alue on hyvin laaja ja historiallisesti todenmukainen. Teosta luetaan parserin avulla. Se sisältää myös vanhoja valokuvia.
Saatavuus
Discovery Tour: Ancient Greece on saatavilla englanniksi, ranskaksi, saksaksi, italiaksi, espanjaksi, venäjäksi, japaniksi, kiinaksi ja koreaksi. Kahdessa jälkimmäisessä ei kuitenkaan ole tukea puheelle. Teokseen pääsee käsiksi Windowsilla, mutta Assasin's Creed Odyssey -pelin kautta myös Google Stadialla, Xboxilla ja Playstationilla.
Linkkipankissa: Discovery Tour: Ancient Greece (Ubisoft)