Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

.: Lokikirja :.

Modernisoidulla muinaismatkalla ihmismieleen – taiteellinen multimediateos Kingdom Ka

Kingdom Ka on vuonna 2018 ilmestynyt runollinen, abstrakti mutta silti tunnelmallinen multimediateos, jossa oma lapsenkaltainen hahmo on eräänlaisella pyhiinvaellusmatkalla identiteettiinsä ja ihmisyyteensä. Vuorovaikutuksen kannalta se on hyvin yksinkertainen ja tavallaan passivoiva. Koskettaminen (käytännössä hahmojen ja muiden kohteiden klikkaaminen) ja oma ilmaisu (käytännössä omaa repliikkiä koskevat valinnat) ovat molemmat sisäänpäin kääntäviä. Kingdom Ka on visuaalisesti kiinnostava ja vaihteleva, ja varta vasten siihen tehty musiikki takaa oudon tunnelman. Tuntuu sopivalta puhua siitä Teoksena isolla teellä.

Lue koko merkintä

Spring Thing 2020 -satoa: 4x4 Galaxy

Agnieszka Trzaskan kilpailuteos 4x4 Galaxy on hypertekstimuotoinen avaruusseikkailu. Se perustuu oleellisesti satunnaisuuteen, joka tuottaa pelikerroista aina erilaisia. 4x4 Galaxy tuo mieleen menneiden aikojen tekstiseikkailupelit hyvällä tavalla. Kirjallisuudeksi sitä ei oikein sovi kutsua, se on rehdisti simulaatio- ja seikkailupeli. Oma pelikokemukseni oli oikein hauska, täynnä pientä löytämisen iloa ja palkitsevaa kehitystä. 4x4 Galaxy on rajattu ja suunniteltu onnistuneesti, kirjoitettu sujuvasti ja toteutettu siististi. Se on omanlaisensa Twine-helmi.

Lue koko merkintä

Spring Thing 2020 -satoa: Jelly

Chandler Grooverin ja Tom Lenton yhteistyönä syntynyt Jelly asettaa lukijan epätavalliseen rooliin: itsestään tietoiseksi hyytelökarkiksi. Se on navigaatioon perustuva tehtäväkeskeinen hypertekstiteos, jolle rakenteen antaa kahdeksan vierailtavaa paikkaa sisältävä kartta. Paikoissa voi vierailla haluamassaan järjestyksessä, mutta varsinainen tarina paljastuu vain löytämällä kätkettyjä reittiohjeita ja noudattamalla niitä. Myös tavaraluettelon käyttö on keskeisessä osassa. Hyytelöksi samastuminen on lukijalta ehkä liikaa vaadittu, mutta toimitin ällöfantastiseen tarinamaailmaan sijoitettuja kummallisia tehtäviä ihmeen keskittyneenä ja määrätietoisesti.

Lue koko merkintä

Spring Thing 2020 -satoa: Napier's Cache

1590-luvulle sijoittuva puolihistoriallinen tekstiseikkailu Napier's Cache esittelee matemaatikko John Napierin vähemmän tunnetun "hämärän puolen" alkemistina ja maagikkona. Lukijan – tai tässä tapauksessa paremminkin pelaajan – osana on toimia hänen apulaisenaan toimittaen erinäisiä pikkutehtäviä. Tarina perustuu aitoon historialliseen dokumenttiin, Napierin ja ritari Robert Loganin väliseen sopimukseen aarteen etsimisestä. Tapahtumapaikkana on jylhällä paikalla Pohjanmeren rannalla sijaitseva Fast Castlen linna, josta on nykyisin jäljellä pelkät surkeat rauniot. Napier's Cache on yksinkertainen, lyhyt ja ihan hauska ja viihdyttävä tarina. Peliksi se on helppo.

Lue koko merkintä

Spring Thing 2020 -satoa: So Are the Days

Aloitin lukemisen kilpailun takapihalta eli Back Gardenilta, joka on tarkoitettu kokeellisimmille ja mahdollisesti keskeneräisille teoksille. Tänä vuonna kategoriaan on osallistunut kolme teosta. Dawn Sueoka kuvaa teostaan So Are the Days tarinoiksi hiekasta tai hiekan tavoin käyttäytyviksi tarinoiksi. Luvassa on siis jotain sormien välitse valuvaa, jotain mistä voi rakentaa mitä tahansa mutta ei mitään pysyvää. So Are the Days on Twinellä tehty hyperteksti. Teokseen sisältyvät neljä lyhyttä, muodoltaan hyvin kokeellista kertomusta avaavat mielenkiintoisia, miettimisen arvoisia mahdollisuuksia.

Lue koko merkintä

Valehteleva valheiden paljastaja – monipuolinen ja monimutkainen visual novel Dry Drowning

2019 ilmestynyt visual novel Dry Drowning on tulevaisuuteen sijoittuva synkkätunnelmainen dekkari, jossa lukijan ohjaama yksityisetsiväkaksikko selvittää samantyyppisten murhien sarjaa. Se yllätti minut positiivisesti kypsyydellään. Teos on esimerkki valintatilanteista, jotka perustuvat lukijan ohjaaman henkilöhahmon erityisominaisuuteen. Tarinan päähenkilöllä on selvänäköisyyden kaltainen kyky tunnistaa valehtelu, jonka hän sitten pyrkii paljastamaan kerättyjen faktatodisteiden nojalla. Tarinan juoni on monipolvinen, henkilöitä on paljon eikä loppuratkaisukaan ole suoraviivainen. Siinä liikutaan myös kahdella eri aikatasolla. Dry Drowningissa on kolme plus yksi erilaista loppua ja selvästi useita erilaisia lukupolkuja.

Lue koko merkintä

Tekstiparserista todellisuutta – episodimuotoinen multimediateos Stories Untold

2017 ilmestynyt Stories Untold on novellikokoelman kaltainen interaktiivinen multimediateos, jossa yhdistyvät tekstiparserin käyttö, paikkojen tutkiminen klikkaamalla, pulmatehtävät ja konkreettinen 3D-vaeltaminen. Teoksen neljä osaa muodostavat kokonaisuudessaan salaperäisen kauhutarinan, jolle on kuitenkin realistinen selitys. Rakenteellisesti se on hieman kuin maatuskanukke, jossa osat sopivat toistensa sisään tai voivat sisällyttää toiset. Teoksen nimen voi suomentaa "vaietuiksi tarinoiksi", mutta se kääntyi mielessäni ajatukseksi "puretuista" tai "poiskerrotuista" tarinoista. Koin immersion melko vahvana, ja teoksen 1980-lukuun viittaava retromaailma kömpelöine laitteineen oli otollinen aiheuttamaan päänvaivaa.

Lue koko merkintä

Mies joka etsii kadonneita ja katoavaa itseään – rujo multimediateos Beckett

2018 ilmestynyt multimediateos Beckett on vieraantunut ja vieraannuttava kokemus todellisuudesta. Surrealistisuus yhdistettynä nimeen Beckett toi minulla automaattisesti mieleen Samuel Beckettin, irlantilaisen modernistisen kirjailijan ja absurdin teatterin edustajan. Yhteys häneen on kuitenkin vain temaattisella tasolla, ei henkilöhistoriallisella. Teoksen nimihenkilö Beckett on kadonneita henkilöitä työkseen etsivä fiktiivinen hahmo. Koin Beckettin ilmaisun luotaantyöntäväksi tai ainakin haastavaksi, mutta samalla kiinnostavaksi. Se on selvästi taidemuseotavaraa ja sellaisena erikoisuus sekä pelien että interaktiivisen fiktion piirissä.

Lue koko merkintä

Kurkistus tekoäly-yrityksen takahuoneeseen – keskusteleva visual novel Eliza

Elokuun puolivälissä ilmestynyt valintaperustainen visual novel Eliza käsittelee ajankohtaisia kysymyksiä teknologiasta, mielenterveydestä ja yksityisyydestä. Tarinan päähenkilö Evelyn on nuori loppuun palanut ohjelmoija, joka kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen palaa entiselle työpaikalleen. Yritys tarjoaa tekoälypohjaista mielenterveyspalvelua, jonka etiikkaa, tulevaisuutta ja käytäntöä pohditaan teoksessa draaman keinoin.

Lue koko merkintä

Vallankumouksen puristuksessa kukaan ei voi olla puolueeton todistaja – elokuvamainen multimediateos 1979 Revolution: Black Friday

2016 ilmestynyt 1979 Revolution: Black Friday tarjoaa katsauksen Iranin vallankumousvuoteen, jolloin vasemmiston, islamistien ja opiskelijoiden muodostama yhtymä syrjäytti Iranin itsevaltaisen šaahin. Lopputulemana ei kuitenkaan ollut demokraattinen tasavalta, vaan islamistinen teokratia. 1979 Revolution: Black Friday on lähinnä interaktiivinen animaatioelokuva. Sitä luetaan, katsotaan ja kuunnellaan, joten on sopivaa puhua kokemisesta ja kokijasta. Teoksen vuorovaikutteisuus perustuu valintatilanteisiin, paikkojen tutkimiseen vapaassa järjestyksessä ja muutamiin toiminnallisiin kohtauksiin. Tarinan päähenkilö on nuori valokuvajournalisti, joka tallentaa kamerallaan otoksia šaahinvastaisista mielenosoituksista.

Lue koko merkintä

Näytä lisää merkintöjä