Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta.

Haetko interaktiivista luettavaa? Selaa linkkipankin valikoimaa
    Tilaa lokiotsikot RSS-syötteenä, sähköpostiisi tai Twitteriin

Vallankumouksen puristuksessa kukaan ei voi olla puolueeton todistaja

2016 ilmestynyt 1979 Revolution: Black Friday tarjoaa katsauksen Iranin vallankumousvuoteen, jolloin vasemmiston, islamistien ja opiskelijoiden muodostama yhtymä syrjäytti Iranin itsevaltaisen šaahin. Lopputulemana ei kuitenkaan ollut demokraattinen tasavalta, vaan islamistinen teokratia. 1979 Revolution: Black Friday on lähinnä interaktiivinen animaatioelokuva. Sitä luetaan, katsotaan ja kuunnellaan, joten puhun kokemisesta ja kokijasta. Teoksen vuorovaikutteisuus perustuu valintatilanteisiin, paikkojen tutkimiseen vapaassa järjestyksessä ja muutamiin toiminnallisiin kohtauksiin. Tarinan päähenkilö on nuori valokuvajournalisti, joka tallentaa kamerallaan otoksia šaahinvastaisista mielenosoituksista.

Lue koko merkintä

Aikuisille suunnattu kohtalokas seikkailu velhojen ja lohikäärmeiden mailla

The Ballad Singer on valintoihin perustuva fantasiatarina, jossa sisäisesti haavoittuneet sankarit kostavat ja korjaavat miekan kautta. Teos ilmestyi helmikuun puolivälissä 2019. Sitä voi sanoa 1980-luvun taistelupeli-kirjojen perilliseksi, sillä valintojen lisäksi siinä on roolipelin piirteitä. Neljän ristiriitojen repimän sankarin vuorotteleva kerronta tarjoaa mahdollisuuden nähdä tarinan asetelma useammalta eri kantilta. Teoksessa taistellaan paljon, mutta pohjalla on myös kypsempää psykologista ja moraalista problematiikkaa. Audiovisuaalisesti se on vaikuttava ja uskottava sekä fantasiapelien että fantasiakirjallisuuden tyylilajeissa.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 – omat pisteet / My Votes

suomi suomeksi

Edellisvuosien tapaan avaan lyhyesti tänä vuonna äänestyksessä antamani pisteet. Kaikki teokset saavat oletuksena 5 pistettä ja teen siihen sitten lisäyksiä ja vähennyksiä. Tänä vuonna en ehtinyt löytää varsinaista suosikkia. Jotkut saavat kuitenkin kelpo pisteet. Valikoin teokset aloittaen A:sta teoksen nimen mukaan ja ehdin vain E:hen.

englanti in English

Just as in previous years, I will explain my ratings in short. All works will get 5 points by default, and I will then make additions and deductions to that. This year I didn't have enough time to find an actual favourite. Some will score pretty well though. I chose the pieces starting alphabetically from A and managed only to E.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 -satoa: Erstwhile

Asukasyhdistyksen puheenjohtaja kuolee kiitospäivän ateriapöytään. Ruumiista irtautunut tietoisuus jää kuitenkin tarkkailemaan tapahtumia. On syytä epäillä, että kuolema ei ollut luonnollinen. Erstwhilessa lukija selvittää hypertekstin keinoin murhan ja siinä sivussa muitakin salaisuuksia, joista vainaja ei eläessään ollut tietoinen. Selvitystyö tapahtuu katsomalla epäiltyjen mieliin ja muistoihin ja keräämällä niistä johtolankoja, joita yhdistämällä avautuu taas uusia muistoja.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 -satoa: The Broken Bottle

Valintoihin perustuva historiallinen fantasiatarina The Broken Bottle kertoo orpopoika Florinin ja kesyn suden tarinan. Alussa näkökulma on Florinin, ja jälkimmäinen puoli kerrotaan inhimillisen suden näkökulmasta. Tarinan teemana on sisarrakkaus ja rakkaimpansa pelastaminen. Teoksen ulkoasuna toimii vanha kirja. Se sisältää kuvitusta, ja taustalla soi tunnelmallinen musiikki.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 -satoa: Basilica de Sangre

Tekstiseikkailu Basilica de Sangressa lukijan ohjaama demonityttö lähtee pelastamaan äitiään nunnaluostarista, josta yksikään demoni ei ole aiemmin palannut. Teos tarjoaa paitsi lukittujen ovien klassista problematiikkaa myös omaperäisemmän ongelmanratkaisutavan: demonityttö voi ottaa valtaansa, ts. riivata hallitusti, ihmisiä. Tehtävä ei ole vaikea, mutta se vaatii hieman strategista suunnittelua. Basilica de Sangre on tehty Quest-ohjelmalla, jossa on tekstiparserin lisäksi muitakin lukutapoja.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 -satoa: Animalia

Riemukas eläinsatu Animalia on asetelmaltaan sekä koominen että kauhistuttava Twine-teos. Metsän eläimet ovat kaapanneet yhdeksänvuotiaan Charlie Stewartin uhriksi metsänjumalalleen. Vanhemmat olettavat pojan olevan yökylässä kaverinsa luona, mutta huoli on ehtinyt herätä, koska tämä ei vastaa puhelimeen. Jotta aikuiset eivät tunkeutuisi metsään etsimään lasta, eläimet päättävät tekeytyä Charlieksi muutaman päivän ajaksi. Taidokas naamioasu pitää sisällään neljä lukijan valitsemaa eläintä, jotka koettavat luovia vihollisen, siis ihmisten, maailmassa ja hoitaa kunnialla läpi kaksi koulupäivää.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 -satoa: The Addicott Manor

Ajattelin ottaa tässä välissä kilpailun seikkailuannokseni. The Addicott Manor lupaa kauhutarinaa viktoriaanisessa kartanossa. Tehtävä vaikuttaa selvältä: selvitä talon mysteeri tai kerää 6 jalokiviaarretta. Lukija saa nuoren naisvarkaan roolin, joka hyvästä vinkistä lähtee tyhjentämään autiotaloa. Tämä valintoihin perustuva tarina on rakenteeltaan labyrinttimainen. Siinä on paljon haarautuvia käytäviä, automaattisesti selän takana sulkeutuvia ovia ja kuolemaan johtavia umpikujia.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 -satoa: Abbess Otilia's Life and Death

Valintoihin perustuva Abbess Otilia's Life and Death on historiallinen kertomus keskiajalta. Se kertoo nunna Otilian elämästä luostarin johtajana. Lukijan tekemien valintojen välittömien seurauksien takana piilee hahmostatistiikkaa, joka ratkaisee Otilian elämän "loppuyhteenvedon". Vahvasti tyylitelty ulkoasu ja varsinaisen tarinan ohessa olevien sivuhuomautusten käyttö hämäsi: pidin sitä kokonaan käsin tehtynä HTML-teoksena, mutta tosiasiassa se on tehty Twine 2:lla, suositun hypertekstityökalun uudemmalla versiolla.

Lue koko merkintä

IFComp 2018 -satoa: +=x

Kilpailussa aiempina vuosina hyvin menestynyt ja omakin suosikkini ollut Chandler Groover osallistuu tämän vuoden IFCompiin salamyhkäisellä Texture-pohjaisella teoksella +=x. Texture on työkalu, jolla voi tehdä hypertekstin ja valintoihin perustuvan tarinan välimaastoon sijoittuvia teoksia, ja siinä on omanlaisensa raahaamiseen ja tiputtamiseen perustuva lukutapa. +=x toimii satunnaisuuden ja toisaalta vaihtoehdottomuuden logiikalla, ja se tuntuu sellaisena jopa interaktiivisen fiktion periaatteen vastaiselta. Aiemmin olen ollut valmis leimaamaan tällaisen kapinoinnin trollaamiseksi, mutta +=x:n näinkin toisin.

Lue koko merkintä

Näytä lisää merkintöjä