Näkemiin Maa – valonnopeudella pakoon tulevaisuutta
Alun perin 2015 ilmestynyt Killing Time at Lightspeed on saanut kiitosta kekseliäisyydestään. Heinäkuussa 2016 siitä ilmestyi edelleen kehitelty kaupallinen versio, jossa sisältöä on enemmän ja musiikki mukana. Teos on sijoitettu Facebookin kaltaiseen uutisvirtaan. Se on asetelmallisesti toimiva ja ajanmukainen tarina parin vuosikymmenen aikamatkasta tulevaisuuteen, jossa lukija kontrolloi omia vastauksiaan ja yrittää pysyä mukana tapahtumista.
Killing Time at Lightspeed on tehty alun perin Antholojam 1:tä varten vuoden 2014 loppupuolella. Aiheena oli "Golden Age Scifi" ja aikaa tekemiseen oli annettu yksi kuukausi. Antholojam tarkoittaa valikoitua luetteloa, antologiaa, joka koostuu tietystä aiheesta tehdyistä lyhyistä peleistä tai teoksista. Killing Time at Lightspeedin toteutuksesta vastaa Gritfish-yhteenliittymä, ja sen on suunnitellut australialainen John Kane.
Lukija laitetaan valonnopeudella kiitävään avaruusalukseen kohti toista tähteä. Miksi oma hahmo on alun alkaen halunnut lähteä Maasta, sitä ei puida pohjustukseksi. Matka kestää Maan ajassa pari vuosikymmentä, mutta lukijan aika kulkee käytännössä reaaliajassa. Oman hahmon ja Maahan jäävien ihmisten välille ratkeaa heti suuri kuilu. Yhteyttä voi kuitenkin yrittää pitää somen kautta.
Aikajanalla (Timestream) ilmestyvät viestit voi jättää kokonaan huomiotta, niistä voi tykätä (commend) tai niitä voi kommentoida (prompt). Lukija voi valita kommenttinsa muutamista valmiista vaihtoehdoista. Kommentoiminen siirtää keskustelun yksityisviestien (Messages) puolelle, joka on erillinen näkymä aikajanan lisäksi.
Irrallisten lauseiden, sekalaisten aiheiden, nimien, mainosten ja tiedotteiden sekasotku tuntui minusta heti luotaantyöntävältä ja väsyttävältä. (Kertoo ehkä siitä, että tosielämässä somen käyttöni on vähäistä ja käytän mainostenestoa.) Kielenkäyttö on arkisen sekavaa, realistista kai, mutta jotta sellaista voisi sanoa kaunokirjalliseksi, täytyy paino ottaa pois sanalta "kauno" ja "kirjallinenkin" ymmärtää pelkäksi kommunikaatioksi. Mutta ehkä moni lukija on tässä ympäristössä kuin kotonaan.
Periaatteessa voi tyytyä pelkästään seuraamaan viestittelyvirtaa, kenties osoitukseksi, että se kaikki on todellakin mennyttä elämää. Kommentoinnin voi ajatella hyvästien jättämiseksi tai Maa-elämässä roikkumiseksi tai toimimiseksi vanhan tavan vuoksi. Jonkinlaista keskusteluakin voi saada aikaiseksi somekavereiden kanssa. En kuitenkaan kokenut onnistuvani tässä; keskustelut jäivät lyhyiksi ja muutenkin todellinen yhteys tuntui auttamatta katkenneen. Olin ulkona ystävieni elämästä ja saatoin vain hämmästellä, mitä ihmettä entisellä kotipallolla tapahtuu.
Viestiketjut jäivät valitettavan lyhyiksi. Keltaisella taustalla olevat kommentit ovat omia.
Todennäköisesti tämä teos on tarkoitettu useampaan kertaan luettavaksi: ei ainoastaan erilaisten valintojen tekemiseksi, vaan sen ymmärtämiseksi, mitä on tekeillä. Lukukokemukseni muodostui hyvin hajanaiseksi. Oli se sitten tarkoituksellista tai ei, en oikein pitänyt siitä. Tsätti näyttäytyi kakofonisena kuorona ääniä, josta oikeita ystäviä oli vaikea tunnistaa. Yhtä aikaa tuntui olevan tekeillä paljon, mutta mistään ei oikein saanut kiinni. Aivan kuin olisin epätoivoisesti yrittänyt sitoa langanpäitä, mutta langat olisi aina leikattu uudesta kohtaa poikki.
Robotit, tekoälyt ja ihmisten kyborgistuminen ovat ajankohtainen aihe, ja Killing Time at Lightspeedissä rakennetaan siitä nopealla kelauksella tulevaisuuden skenaario. Mitään uutta ja radikaalia scifin, tutkimuksen ja mediassa esitettyjen pelkojen kannalta siinä ei ole. Potentiaalisesti se on tunteisiin vetoava ja ennakkoluuloja haastava. Jos koetin myötäelää ystävien kanssa, tuntui kuitenkin kuin olisin puhunut haudan takaa.
Aivan kuin Killing Time at Lightspeed ei olisikaan aikamatkustus-scifiä, vaan tutkielma siitä, kuinka some ei edusta todellista yhteydenpitoa toisiin ihmisiin eikä median seuraaminen tarkoita osallisuutta yhteiskuntaan. Pahimmillaan ei edes erota tekoälyä ihmisestä eikä mainosta uutisesta.
Uutisotsikoita. Ilmaisversiossa vain otsikoita voi silmäillä; uutisartikkelit eivät ole luettavissa.
Saatavuus
Killing Time at Lightspeedin alkuperäinen, 2014–2015 versio on luettavissa ilmaiseksi verkossa, ja kommentoin tässä sen pohjalta. Heinäkuussa 2016 ilmestynyt kaupallinen Enhanced Edition on saatavilla Windows-, Mac OS X -ja Linux-tietokoneille Humble Storesta, Itch.iosta ja Steamistä.
LISÄTTY LINKKIPANKKIIN: KILLING TIME AT LIGHTSPEED (GRITFISH)