Elegy for a Dead World, kirjoittamishaasteita autiossa maailmassa
Elegy for a Dead World on joulukuussa 2014 ilmestynyt interaktiivinen multimediatuotanto, jota peliksikin kutsutaan. Sen inspiraation lähteenä ja viittauksen kohteena ovat kolme romantiikan ajan runoa: Keatsin When I Have Fears That I May Cease to Be, Shelleyn Ozymandias ja Byronin Darkness. Runot ovat uudestisyntyneet scifi-ympäristössä, vierailla planeetoilla, joilla pelaaja-kirjoittaja vierailee tutkimustehtävissä. Oudot maailmat toimivat kirjoittamishaasteina.
Sisään Keats-maailmaan
Elegy for a Dead World on Dejobaan Gamesin ja Popcannibalin joukkorahoitusta saanut yhteistuotanto, ja se edustaa molemmille pelistudioille irtiottoa aiemmasta. Se edustaa irtiottoa peleistä ylipäänsä, sillä tässä tuotannossa ei ole mitään pelimäistä. Sitä on vaikea ylipäänsä määritellä miksikään. Tehtävänä on joka tapauksessa kirjoittaa. Kirjoittamisen lähtökohdaksi annetaan kolme vapaasti tutkittavaa autiota maailmaa sekä useita, vaihtelevia kirjoittamistehtäviä, aina kirjeiden ja runojen kirjoittamisesta kielioppitehtäviin.
Keats-maailman kirjoittamistehtävät
Ohjelmoitua kirjoittamista
Kirjoittaja ohjaa rakettireppuista astronauttihahmoa. Kussakin kolmessa maailmassa on omanlaisensa visuaalinen tyyli ja salaperäisiä jäänteitä menneistä kulttuureista. Paikoitellen kohdalle tulee erityisiä "kirjoittamispisteitä"; niiden merkkinä toimii näytön alaosassa näkyvä sulka. Suurin osa tehtävistä sisältää valmista tekstiä, jota kirjoittajan on tarkoitus täydentää. Sinänsä oikeita tai vääriä vastauksia ei ole, paitsi kielioppitehtävissä, joita ei kuitenkaan tarkasteta. On myös mahdollista kirjoittaa täysin vapaata tekstiä.
Kirjoittamispisteellä
Kunkin maailman lopussa tulee mahdollisuus julkaista oma näkemyksensä maailmasta ja tehtävästä Steam Workshopin kautta. Omat kirjoitelmat voi myös tulostaa ja vaikka printtauttaa hienoksi kuvat sisältäväksi vihkoseksi. Toisten kirjoittajien tekstien lukeminen on osa kokemusta. Tarkoituksena on saada ja antaa kehuja. Elegy for a Dead World on siis yhteisöllinen projekti.
Tyhjänä kaikuvat maailmat
Minua Elegy for a Dead World ei innostanut kirjoittamaan. Tehtävät tuntuivat kovin ohjailevilta ja rajoittuneilta, ja toisaalta vapaaseen kirjoittamiseen ei ollut ympäristöissä tarpeeksi materiaalia. Voi olla, että koin englannin kielen vieraaksi, mutta toisaalta mikään ei estä kirjoittamasta suomeksi. Keatsin, Shelleyn ja Byronin runot voivat olla syvällisiä, mutta Elegy for a Dead World tuntui kovin tekniseltä.
En myöskään päässyt yli tunteesta, että kyse on jostain kouluille suunnatusta ohjelmasta, jonka tarkoituksena on innostaa nuoria ja varhaisnuoria kirjoittamaan. En kuitenkaan tiedä, onko Elegy for a Dead Worldia markkinoitu opetustarkoituksiin.
Idea kuitenkin kuulosti mielenkiintoiselta ja halusin ehdottomasti kokeilla sitä. Tavallaanhan se on yhteisöllisesti tuotettua kirjallisuutta, jonka portaalina ohjelma toimii. Audiovisuaalinen toteutus on tyylikäs, vaikka koinkin sen ontoksi.
Saatavuus
Elegy for a Dead World on saatavilla Windows-, Mac OS X- ja Linux-käyttöjärjestelmille Steamin kautta.