Kirjallinen suunnistaja

kirjan rajat ylittävää kirjallisuutta

Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta. Tilaa lokiotsikot tuoreeltaan:

Matkalla autiomaahan, ja autiomaa tulee sisään

2000 ilmestynyt Shade on kohonnut interaktiivisen fiktion nykykaanoniin hyvällä syyllä. Pikkuhiljaa yhä kauhistuttavammaksi käyvä asetelma tuo lukijan iholle kylmät väreet tavalla, jolla vain paras tekstiseikkailu sen voi tehdä. Kuten kirjallisuudessa teoksen todellisuus rakentuu tekstuaalisesti, mutta kuten peleissä lukija on sen sisällä konkreettisesti.

Shade

Andrew Plotkin kirjoitti Shaden vajaan kuukauden aikana kiirehtien vuoden suurimpaan kirjoituskilpailuun, jossa se sijoittui kymmenenneksi reilun viidenkymmenen osallistujan joukossa. Samana vuonna se keräsi useita XYZZY-ehdokkuuksia ja voitti miljöö-sarjan. Sittemmin se on noussut kaikkien aikojen top-10:een ja se mainitaan mielellään esimerkkinä tai suosituksena.

1970 syntynyt Plotkin on varsin ansioitunut interaktiivisen fiktion piirissä. Omien kaunokirjallisten teosten lisäksi hän on muun muassa vaikuttanut tiedostomuotojen ja tulkkiohjelmien kehitykseen. Plotkinin alkemiaseikkailu Hadean Landsin iPhone-versio keräsi yli 30 000 dollarin joukkorahoituksen vuonna 2014.

Lukittu ovi ja alas laskettu kaihdin

Shade ei ole pitkä, noin 15–20 minuuttinen. Siinä on vain yhdenlainen loppu ja pohjimmiltaan, tarinana se on lineaarinen. Shade tapahtuu yhden huoneiston sisällä ja se iskee silmää "pakene huoneesta" -pulmapeleille. Teoksen nimi viittaa paitsi ikkunan edessä olevaan kaihtimeen, myös valon ja varjon vaihteluihin, mikä on keskeinen motiivi. Shadesta ei voi kertoa paljon tekemättä juonipaljastuksia.

Shade: start

Oma hahmo odottaa pikkutunneilla taksikyytiä lentoasemalle lähteäkseen erityisille festivaaleille, jotka järjestetään autiomaassa. Laukku on pakattu valmiiksi. Pöydällä oleva "to-do list" on eräänlainen lukuohje, joka on kirjoitettu täydellisesti osaksi tarinaa ja teoksen muotoa.

Tarinaa edistetään toimimalla huoneistossa. Tärkeä ohje lukemiseen on tehtävälista, joka "päivittyy" ja antaa vihjeen. Shadessa selviää muutamilla yksinkertaisilla käskyillä, eikä se ole vaikea. Huoneistossa ei liikuta ilmansuuntien mukaan, vaan luontevasti esimerkiksi ilmaisulla "enter kitchen". Olohuoneen, keittiön ja kylpyhuoneen muodostama kokonaisuus on suppea, eikä esineiden määrän laskemiseen tarvitse montaa kädellistä. Silti elementtejä on juuri tarpeeksi ja ne kaikki palvelevat teoksen teemaa.

Alun perin luin Shaden muutama vuosi sitten ja se teki minuun vaikutuksen. Nyt toisella lukukerralla vaikutuin siitä lisää. Shade on interaktiivinen psykologinen kauhunäytelmä ja samalla eräänlainen sisäinen monologi. Tekstiparseri lukutapana sopii siihen erittäin hyvin.

Saatavuus

Shade on vapaasti luettavissa verkossa. Sen voi ladata myös Z5-tiedostona ja lukea tulkkiohjelmalla, näin alkuperäisimmässä hahmossaan, katso IFDB-sivu. Lisäksi siitä on saatavilla mukavasti paketoitu ohjelmaversio iOS-laitteille.

LISÄTTY LINKKIPANKKIIN: SHADE (ANDREW PLOTKIN)