Kirjallinen suunnistaja

kirjan rajat ylittävää kirjallisuutta

Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta. Tilaa lokiotsikot tuoreeltaan:

IFComp 2018 -satoa: Basilica de Sangre

Tekstiseikkailu Basilica de Sangressa lukijan ohjaama demonityttö lähtee pelastamaan äitiään nunnaluostarista, josta yksikään demoni ei ole aiemmin palannut. Teos tarjoaa paitsi lukittujen ovien klassista problematiikkaa myös omaperäisemmän ongelmanratkaisutavan: demonityttö voi ottaa valtaansa, ts. riivata hallitusti, ihmisiä. Tehtävä ei ole vaikea, mutta se vaatii hieman strategista suunnittelua. Basilica de Sangre on tehty Quest-ohjelmalla, jossa on tekstiparserin lisäksi muitakin lukutapoja.

Basilica de Sangre

Basilica de Sangre oli minulle hauska ja näppärä lukukokemus. Tarina on rajattu hyvin. Luostarissa ja sen lähiympäristössä on noin 20 erilaista tutkittavaa paikkaa ja kymmenkunta eri henkilöä. Kaikki muut paitsi demoniäiti ja kissa on mahdollista ottaa haltuun. Uskonnollisesta asetelmasta huolimatta Basilica de Sangre ei ole millään muotoa vakava. Mielestäni se ei tee pilkkaa kenestäkään tai mistään vaan on hyväntahtoinen ja harmiton pieni fantasiatarina. Lukijan sympatiat lienevät luonnostaan demonitytön puolella, eivätkä nunnat ole aivan sitä mitä olettaisi.

Basilica de Sangresta voi puhua pelinä, koska siinä on paitsi päätehtävä myös useita alatehtäviä, joiden suorittaminen vaatii suunnittelua ja tavaraluettelon käyttöä. Käytännössä tarinaa edistetään hyppäämällä henkilöstä toiseen. Nunnien ja muiden luostarin henkilökuntaan kuuluvien hahmojen ominaisuudet ja roolit ovat erilaiset, ja nämä erilaisuudet antavat avaimen alatehtävien ratkaisuihin. Koin puutteeksi sen, ettei voinut helposti nähdä, kenen henkilön sisällä sillä hetkellä oli. Sen sai selville epäsuorasti vain puhuttelemalla jotain toista henkilöä.

Basilica de Sangre on kirjoitettu ja sitä luetaan Quest-ohjelmalla. Quest toimii myös online selaimella, jolloin erillistä ohjelmaa ei tarvitse asentaa omalle koneelle. Ohjelma on tällä hetkellä saatavilla vain Windows-tietokoneille, mutta selainversio on siis alustariippumaton. Päädyin itse lukemaan selaimella ja kirjautuneena sisään Textadventures-sivustolle, mikä mahdollisti lukutilanteen tallentamisen. Koin jonkin verran jumittelua sivustolla ja menetin tallentamattoman tilanteen kaksi kertaa. En osaa sanoa, mistä ongelmat johtuivat.

Basilica de Sangre: kitchen

KUVA: Kun kaikki Questin paneelit, kartta ja linkit ovat käytössä, lukunäkymä ei ole kovin siisti. Kaikella on kuitenkin kätevä tarkoituksensa. Haasteellisin lukutapa on riisuttu perinteinen parseri, jossa tavaraluettelo, vuorovaikutteiset kohteet ja mahdolliset toiminnot ovat piilossa. Basilica de Sangreen on saatu pientä graafista vaihtelua kulloinkin hallinnassa olevan henkilön mukaan vaihtuvalla kirjasimella. Sokean nunnan kohdalla taustaväri muuttui mustaksi.

Pohjimmiltaan Basilica de Sangre on parseripohjainen tekstiseikkailu, ja parseri tarjoaakin mielestäni sille selkeimmän ja puhtaimman lukutavan. Kun kaikki Questin tarjoamat eri lukutavat olivat käytettävissä ja paneelit auki, koin tilanteen sekavaksi. Tuntui hämmentävältä, että teosta saattoi lukea paitsi kirjoittamalla parseeriin myös klikkaamalla tekstissä näkyviä linkkejä, suunnistamalla klikattavien nuolten avulla ja hyödyntämällä valikkomaisia listoja. Kaiken päälle teos sisältää myös yksinkertaisen kartan. Paneelit, kartan ja linkit voi laittaa pois näkyvistä, jolloin teosta voi lukea kuin perinteistä tekstiseikkailua. Huomasin kuitenkin pikkuhiljaa hyväksyväni muutkin ominaisuudet ja lopulta luin Basilica de Sangrea kaikkia eri mahdollisuuksia sekoittaen. Tyylikkäämpi ja helpompi tapa tarjota eri lukutapoja lukijalle voisi olla teoksen alussa oleva selkeä valinta muodosta, jossa teoksen haluaa.

Bitter Karellan kirjoittama Basilica de Sangre on luettavissa selaimella Textadventures-sivuston kautta tai lataamalla se omalle koneelle ja avaamalla erikseen asennettavalla Quest-ohjelmalla.