Spring Thing 2020 -satoa: 4x4 Galaxy
Agnieszka Trzaskan kilpailuteos 4x4 Galaxy on hypertekstimuotoinen avaruusseikkailu. Se perustuu oleellisesti satunnaisuuteen, joka tuottaa pelikerroista aina erilaisia. 4x4 Galaxy tuo mieleen menneiden aikojen tekstiseikkailupelit hyvällä tavalla. Kirjallisuudeksi sitä ei oikein sovi kutsua, se on rehdisti simulaatio- ja seikkailupeli. Oma pelikokemukseni oli oikein hauska, täynnä pientä löytämisen iloa ja palkitsevaa kehitystä. 4x4 Galaxy on rajattu ja suunniteltu onnistuneesti, kirjoitettu sujuvasti ja toteutettu siististi. Se on omanlaisensa Twine-helmi.
Olen tavallisesti harmistunut pelillisten teosten voittaessa IFCompin. Minusta kun interaktiivisen fiktion pitäisi pariutua pikemmin kirjallisuuden kuin pelien kanssa ollakseen kiinnostavaa ja kilpailukykyistä tänä päivänä. 4x4 Galaxy kuitenkin voitti minut puolelleen. Ei niin, että äänestäisin sen tarkoituksella voittoon, mutta olen vaikuttunut siitä Twine-hypertekstiteoksena. 4x4 Galaxyssä on paljon satunnaisuutta, mutta se ei tunnu satunnaiselta. Se ei tee lukemisesta töksähtelevää eikä aiheuta ristiriitoja.
Päätarinajuonteita 4x4 Galaxyssä on ainakin kolme erilaista. On tuurista kiinni, mitä saa suureksi tehtäväkseen ja tavoitteekseen. Se voi olla muinaisjäänteen metsästystä, oman perheen vapauttamista orjuudesta tai lapsuudenystävän pelastamista kidnappaajan kynsistä. Rungon pelille luo 16 planeettaa sisältävä kartta. Alussa se kaikki on suurta tutkimatonta. Pelaajan käytössä on alus ja jonkin verran varusteita ja rahaa. Hyvä alus, aseistus, varustus ja riittävät rahavarat ovat edellytys menestykselle, ja näitä täytyy seikkailun ohessa kohentaa. Jokaisen planeetan kuvaus ja sisältö arvotaan pelin alussa. Planeettojen välisessä avaruudessa voi joutua hyökkäysten kohteeksi tai tehdä löytöjä – nekin perustuvat satunnaisuudelle. Myös kaikki nimet arvotaan.
Lukuun ottamatta planeettakarttaa kaikki vuorovaikutus tapahtuu tekstilinkkien kautta, koski se sitten taistelustrategian valitsemista, kaupankäyntiä tai mitä tahansa. Osa eteen tulevista tilanteista on satunnaisia ja ratkeaa satunnaisesti, osa elementeistä pysyy samanlaisina kuten hinnat. Satunnaisuuden ja omien valintojen välinen suhde oli minusta tasapainossa niin, ettei tullut mielivaltaisuuden tunnetta vaan tunne hallinnasta. Suunnistaminen planeetoilla oli selkeää enkä kokenut eksymistä, mutta silti kaikessa oli löytöretkeilyn tuntua.
Oma läpipeluukertani kesti noin tunnin. En suinkaan onnistunut ensi yrittämällä, mutta kolmannella kuitenkin, ja tajusin pelitilanteiden tallentamisen tarpeellisuuden. (Tallennus on toteutettu selaimen evästeillä, joten jos tapanasi on poistaa tai estää evästeet, kannattaa huomata erillinen omalle koneelle tallentamisen vaihtoehto "save to disk".) Päästyäni hyvään flowhun tein tuottavaa kauppaa ja hyviä tekoja, päihitin piraatteeja ja petoja, ja ennen kaikkea löysin oman muinaisaarteeni. Kuinka palkitsevaa!
4x4 Galaxy toi minulla mieleen erään vuosien takaisen löydön, Age of Fablen, jonka olen esitellytkin lokikirjassa. Se on enemmän valitse oma seikkailujesi ja gamebooksien henkinen eikä suinkaan scifiä vaan mytologiaa, mutta koin samankaltaista löytämisen ja onnistumisen iloa. Tänä massiivisten ja audiovisuaalisesti yltäkylläisten pelien aikana on erityisen viehättävää, kun pelkkä teksti riittää. Eikä kliseisyys haittaa, kun sekoitus on kuitenkin omaperäinen.
Saatavuus
4x4 Galaxy on luettavissa ilmaiseksi selaimessa. Sen voi myös ladata omalle koneelle luettavaksi ilman verkkoyhteyttä.