Kirjallinen suunnistaja

kirjan rajat ylittävää kirjallisuutta

Muistiinpanoja kirjallisilta löytöretkiltä. Tuulen vietävänä, mutta päättäväisesti matkalla tuntemattomille maille. Teosesittelyjä ja ajatuksia interaktiivisesta kirjallisuudesta. Tilaa lokiotsikot tuoreeltaan:

Sattumien satumaailma – sooloroolipeli Fabled Lands tarjoaa lukija-pelaajalle vapaan toimijuuden

2021 ilmestynyt videopeli Fabled Lands perustuu 1990-luvulla ilmestyneeseen samannimiseen sooloroolipelikirjasarjaan. Se edustaa hyvin pelillistä interaktiivista fiktiota, jossa ei ole yhtä punaisena lankana toimivaa tarinaa. Sen sijaan kantavana ajatuksena on itse tarinamaailma ja vapaa vaeltaminen ja toimiminen siinä. Tässä suhteessa Fabled Lands -kirjasarja oli lajissaan ensimmäinen. Suhtaudun ratkaisuun kaksijakoisesti. Lukuisiin yksittäisiin tehtäviin perustuva verkkomainen rakenne oli koukuttava, ja se piti minut hyvin aktiivisena 12 tunnin ajan. Samalla kuitenkin kaipasin yhden ison kertomuksen tarjoamaa ankkuria. Fabled Lands nojaa vahvasti satunnaisuuteen: joka käänteessä heitetään noppaa, ja dramaattiset omaisuuden ja hengen menettämiset ovat yleisiä.

Fabled Lands -maailman luojat Dave Morris ja Jamie Thomson suunnittelivat alun perin jopa 12 kirjaa käsittävää sarjaa. Vuosina 1995–1996 niistä ilmestyi kuitenkin vain 6, sillä muuttuneen markkinatilanteen takia loput peruttiin. 22 vuotta myöhemmin seitsemäs osa The Serpent King's Domain keräsi kuitenkin onnistuneesti joukkorahoituksen. On olemassa myös kaksi kirjasarjaan perustuvaa iOS-sovellusta vuodelta 2011, mutta ne on vedetty pois myynnistä. Lisäksi löytyy ilmainen Java-hypertekstisovellus, joka käsittää 6 ensimmäistä kirjaa. 2021 ilmestynyt videopeli kattaa neljä osaa ja erikseen ostettavana lisäosana yhden enemmän, ja osat on liitetty yhteen saumattomasti. Videopeliversio on saatavilla Windows- ja macOS-tietokoneille sekä Nintendo Switch -konsolille. Sen on tehnyt pieni bulgarialaisstudio Prime Games yhteistyössä alkuperäisten tekijöiden kanssa. Toteutus on audiovisuaalisesti tasokas, ja se nostaa kirjasarjan aivan uudelle tasolle.

fabled_lands_start
Fabled Lands -videopelin peruslukunäkymä muistuttaa kirjaa, ja valintavaihtoehdot ovat tekstilinkkejä. Se on ehdottomasti esteettisempi ja helppolukuisempi kuin alkuperäiset paperikirjat tai java-sovellus.

Kynä, kumi ja nopat esiin!

Alkuperäisiä paperilla ilmestyneitä Fabled Lands -kirjoja ei lueta sivu vaan tekstikatkelma kerrallaan. Valinnan, sattuman tai yhteenoton tulos on seuraavan katkelman numero, joka selataan esiin. Katkelmat paitsi edistävät tarinaa ja tarjoavat kuvauksia, myös sisältävät suoria ohjeita lukijalle tulosten kirjaamiseksi. Tapahtumien tulokset, hankinnat ja oman hahmon kehittyminen edellyttävät muistiinpanojen pitämistä. Sitä varten kirjojen mukana on lomake, jota lukija itse päivittää. Kynän ja kumin lisäksi tarvitaan kaksi tavallista kuusitahoista noppaa.

fabled_lands_pdf_adventure_sheet
Fabled Lands -paperikirjat sisältävät lomakkeen, Adventure Sheetin, johon kirjataan oman hahmon ominaisuudet ja päivitetään niitä.

Kirjasarjan eri osat ovat yhteydessä keskenään. Lukemisen voi aloittaa mistä tahansa osasta, ja osien välillä voi liikkua. Jokainen osa edustaa jotain fantasiamaailman osaa. Kirjat sisältävätkin kartan palasia.

Kuten roolipeleissä, Fabled Lands -kirjoissa oman hahmon ominaisuudet ovat keskeisiä. Alussa valitaan ammatti, joka on oman hahmon perussuuntautuminen. Ammatin lisäksi ja siihen perustuen hahmolla on kuusi ominaisuutta: karisma, taistelu, magiikka, pyhyys, suunnistus ja varastaminen. Ominaisuuksilla on numeerinen arvo, ja mitä suurempi numero, sitä vahvempi ominaisuus. Vahvuuksilla on merkitystä, kun kohtaa haasteen. Haasteilla on numeerinen vaikeustaso, ja onnistuakseen haasteessa on oman ominaisuuden ja nopanheiton tuloksen yhteissumman ylitettävä haasteen vaikeustaso. Eli jos haasteen vaikeustaso on 12 ja haasteessa ratkaisevan ominaisuuden taso 6, on kahta noppaa heittämällä saatava vähintään 7, jotta voittaisi haasteen. Omien ominaisuuksien tasoa voi nostaa onnistumisten, hankintojen ja sattumien kautta.

Fabled Lands PDF: characters
Alussa valitaan oma hahmo, joka antaa erilaiset lähtökohdat seikkailuun. Omaa hahmoa on kuitenkin mahdollista kehittää vahvaksi vaikka joka osa-alueella.

Paitsi ominaisuuksista, lukijan on pidettävä kirjaa myös yleisestä tasostaan, elinvoimastaan, puolustuskyvystään, sopimuksistaan, arvonimistään, rahoistaan, tavaroistaan, siunauksistaan ja salasanoista. Myös kaupungeissa olevista varastoista ja omista laivoista lasteineen on pidettävä kirjaa. Videopelisovituksessa saa luonnollisesti vapautuksen manuaalisesta kirjanpidosta ja nopanheitosta, ja eteneminenkin sujuu jouhevammin, koska ei tarvitse itse selata seuraavaan kohtaan.

Fabled Lands on siis varsin monimutkainen ja työläs valitse-oma-seikkailusi-kirjasarja. Voi kysyä, oliko paperi sille lainkaan otollinen alusta. Aika ja tekijät vain odottivat, että tyydyttävä digitaalinen muoto tulisi mahdolliseksi. Kopiot paperiversioista ovat tänä päivänä löydettävissä PDF-muodossa verkosta helposti, joten kokeakseen Fabled Landsin alkuperäisessä muodossaan ei välttämättä tarvitse haalia paperikirjoja itselleen.

Fabled Lands PDF: sections
Paperisen Fabled Lands -kirjan (tai PDF:n) lukeminen tarkoittaa jatkuvaa selailua ja statistiikkatietojen päivittämistä. Se vaatii oikeanlaista asennetta, huolellisuutta ja kiireettömyyttä.

Kohti digitaalista

Hypertekstimäinen Java Fabled Lands vuodelta 2009 pitää kirjaa lukijan puolesta, ja siinä siirrytään katkelmasta toiseen linkkien avulla. Se on yhtä pelkistetty kuin paperiversiotkin: katkelmat ovat mustavalkoista tekstiä, ja visuaalisuutta tuovat ainoastaan kartat. Javasovelluksessa statistiikka ja kartat ovat omissa ikkunoissaan erillään varsinaisesta teksti-ikkunasta. Se tuo mieleen jotkin hypertekstiteokset 1990-luvulta.

Java Fabled Lands
Java Fabled Lands toi minulla mieleen HyperCard-hypermediateokset ja Storyspace-hypertekstiteokset 1980–1990-luvulta.

Prime Gamesin täysi ohjelmaversio vuodelta 2021 onkin suuri hyppäys eteenpäin, todellinen deluxe-versio. Se asettuu samalle viivalle kuin Lokikirjassa aiemmin esitellyt Sorcery!-sarja (2013–2016) ja The Ballad Singer (2019). Siinä on täysgraafinen ulkoasu, ääniefektejä ja -maisemia sekä taustalla soiva musiikki. Musiikki on orkestraalista ja se ammentaa kansanmusiikista – se on hieman mahtipontista ja juuri sellaista kuin fantasiapeleissä on tottunut odottamaankin.

Tehtävien ristitulessa

Videopeliversiossa tekstisisällöt tulevat vanhaa kirjaa muistuttavalle alustalle, ja siinä vuorovaikutus tapahtuu napauttamalla nopanheiton käynnistävää painiketta tai tekstilinkkiä, joka vie eteenpäin. Nopanheitto on todella korostunutta; sitä tehdään paljon, ja se edeltää kaikkia isompia siirtymiä. Nopanheitto voi perustua joko silkkaan sattumaan tai se voi vaikuttaa yhdessä oman hahmon ominaisuuksien kanssa. Kun oma hahmo kehittyy, todennäköisyys suotuisille noppatuloksille kasvaa. Melkein aina on kuitenkin mahdollista epäonnistua, ainakin pelkkään sattumaan perustuvissa heitoissa. Päädyin kiivaaseen tallennuskeinotteluun tämän takia. Ennen jokaista nopanheittoa tai taistelua tallensin tilanteen, ja jos epäonnistuin, yritin uudelleen.

Fabled Lands: magic roll
Ominaisuuksiin perustuvilla nopanheitoilla on numeerinen vaikeustaso, joka pitää ylittää onnistuakseen. Noppien alla näkyvissä tiedoissa kerrotaan oman ominaisuuden taso, nopanheiton vaikeustaso, onnistumisprosentti ja tulos heiton jälkeen.

Fabled Landsissa on neljä vaikeustasoa, ja valitsin sentään niistä helpoimman. Vaikeimmassa ironman-moodissa manuaaliset tallennukset eivät ole edes mahdollisia, ja oman pelihahmon kuolema ilman jälleensyntymissopimusta poistaa myös ainoan automaattisen tallennuksen. Kirjasarja on tunnettu vaikeudestaan. Tämä ei ole minun mieleeni, mutta uudelleenluettavuus on helpoimmallakin tasolla korkea. Tarinamaailma ja lukuisat tehtävät imaisivat minut mukaansa. Kartta oli tietysti tutkittava perinpohjaisesti ja aarteet löydettävä. Fabled Lands vilisee fantasiaolentoja ja magiikkaa. Se on oikeasti aika jännittävä.

Koska videopelissä on yhdistetty neljä kirjasarjan kirjaa – 1 The War-Torn Kingdom, 2 Cities of Gold and Glory, 4 The Plains of Howling Darkness ja 5 The Court of the Hidden Faces – saumattomaksi kokonaisuudeksi ja yhdeksi isoksi kartaksi, kerralla auki olevia langanpäitä, tehtäviä ja tutkittavia arvoituksia, voi olla yli kaksikymmentä. Itselleni kävi juuri niin ja se oli ongelma. En muistanut kaikkia hyväksymiäni tehtäviä ja niiden yksityiskohtia tai erilaisia vihjeitä, ja haahuilin sen takia kuin päämäärää vailla, kunnes tajusin hyödyntää automaattista tehtäväkirjaa, Quest Logia, joka näyttää kaikki hyväksytyt tehtävät ja sen, onko ne suoritettu vai ei. Videopelissä on myös maailmankartta, johon on merkitty keltaisella huutomerkillä avoimiin tehtäviin liittyvät paikat, mutta se ei sisällä paikkoja, joissa tehtävät on saanut ja mistä palkkion saa.

Fabled Lands: quest log
Tehtäväkirja on korvaamaton apu, kun avoimia tehtäviä roikkuu kymmenen tai enemmänkin, koska siitä voi tarkistaa tehtävien kuvaukset. Kirja kertoo värillä myös tehtävän tilanteen: onko se suoritettu (vihreä), onko siinä epäonnistuttu (punainen) vai onko se vielä kesken (vaalea). Tehtävillä on vaikeustaso, joka käytännössä tarkoittaa vastustajan voimakkuutta.

Fabled Landsissa on myös ns. perinteinen muistikirja, johon voi itse kirjoittaa, mutta en epäviisaasti ottanut sitä käyttöön, koska en vielä alussa tajunnut sen tarpeellisuutta. Nyt tiedän, että siihen kannattaa kirjata kaikkien tehtävien perusasiat sekä mielenkiintoiset paikat ja avoimet vihjeet.

Monet mahdollisuudet

Mainostetaan, että Fabled Landsissa voi tehdä mitä haluaa. Tehtävien lisäksi siinä voi harjoittaa myös kaupankäyntiä. Siinä voi esimerkiksi kuljettaa laivarahtia (ja hallinnoida siinä sivussa omaa miehistöäkin) tai tehdä sijoituksia. Tavaraluettelon koko on rajoitettu 12:een paikkaan, mutta rahan määrää ei ole rajoitettu. Onnistuin keräämään rahaa kohtuullisesti, vaikken keskittynytkään sen keräämiseen vaan tehtävien suorittamiseen.

Fabled Lands: market
Tavaraluettelon tavaroilla voi käydä tuottavaa kauppaa, jos jaksaa vertailla hintoja eri kauppapaikoilla. Tuottavampi ansaintatapa lienee rahan sijoittaminen "pörssiin", mutta en harjoittanut sitä. Sain tehtävien palkkioista riittävästi rahaa (shards) omaan käyttöön eli seuraavien tehtävien suorittamiseen.

On myös mahdollista pitää taisteluita videopelin pääsisältönä. Niitä riittääkin paljon, ja vastustajat ovat eri tasoisia – vaikeimmillaan lähes ylivoimaisia. Taistelut ovat vuoroperustaisia. Fabled Landsin taistelukeskeisyys tulee ilmi jo siitä, että oma hahmo on oletuksellisesti varustettu aseella ja kevyellä suojauksella. Monipuolisen tavaraluettelon lisäksi hahmolla on varustepaikkoja, joita voi täyttää aseiden ja suojien ohella esimerkiksi kompassilla, taikakaluilla ja soittimella. Varusteet lisäävät niihin liittyviä ominaisuuspisteitä. Tehtäviä ei voi suorittaa ilman taisteluita, joten niihin on pakko suuntautua. Nämä strategiset ja ominaisuuksiin perustuvat taisteluhaasteet eivät ilahduttaneet minua suuresti, mutta sekin johtui vain siitä, että keskityin niin täysin tehtävien suorittamiseen.

Fabled Lands: adventure sheet
Hahmoikkunasta näkee oman hahmon tiedot sekä tavaraluettelon. Siinä tapahtuu myös hahmon varustaminen. Hahmolla on 10 varustepaikkaa vartalollaan. Asesettejä on kaksi ja molemmissa on kaksi paikkaa.

On mielenkiintoista, että tämä kaikki on alun perin onnistuttu sisällyttämään paperikirjoihin. Tavallaan Fabled Lands muistuttaa lautapeliä, simulaatio- ja roolilautapelin yhdistelmää. Perustasolla siinä siirrytään kartan kohteesta toiseen ja heitetään noppaa. Tuntuu, että lautapelimuoto olisi sopinutkin sille paperikirjamuotoa paremmin. Tekstikatkelmatkaan eivät ole kovin pitkiä, ja mitään yhtä suurta pääkertomusta ei ole. No, ehkä nyt viimein Fabled Lands on kuitenkin löytänyt otollisimman muodon videopelistä.

Kuinka kaikki on järjestetty

Fabled Lands -videopelin taustalla ja samalla päänäkymänä on lähialueen kartta. Tällä kartalla valitaan paikka, johon seuraavaksi siirrytään. Mahdolliset paikat ovat lähietäisyydellä, eikä suuria hyppäyksiä voi tehdä muuten kuin taika-avaimen tai -portin avulla. Fabled Landsissa on myös ns. maailmankartta: kuva saatavilla olevista alueista kokonaisuudessaan. Sen kautta ei voi kuitenkaan siirtyä. Asutuskeskuksiin saavuttaessa avautuu myös eräänlainen karkea kaupunkikartta, joka on aina samantyyppinen. Siinä on napautettavina kohteina erilaiset keskuksen tarjoamat palvelut ja muut mahdollisuudet kuten markkinapaikka, temppelit ja ekskursiot.

fabled_lands_map
Peruskarttanäkymällä siirrytään paikasta toiseen. Vain muutamat lähimmät paikat ovat kulloinkin mahdollisia eikä suuria hyppäyksiä voi tehdä.

Kuten aiemmin mainittua, tekstisisällöt tulevat kartan päälle omaan kirjaikkunaan. Erikseen omaan ikkunaan avautuva hahmoikkuna on myös oleellinen. Siitä näkee omat ominaisuudet sekä tavaraluettelon sisällön ja oman varustuksen, jota voi muuttaa raahaamalla siihen kohteita tavaraluettelosta. Tavaraluetteloon mahtuu kerralla vain 12 kohdetta, mutta omia omistuksia voi siirtää isompaan varastoon hankkimalla kaupungista oman kiinteistön. Niitä voi olla eri kaupungeissa yhtä aikaa, mutta yksittäisessä kaupungissa kuitenkin aina vain yksi. Varastojen sisältöä ei voi käyttää etänä eli käytettävissä ovat ainoastaan hahmon mukana kulkevat tavarat ja varusteet.

Fabled Lands: Marlock city
Vierailtavista paikoista on tekstikuvaukset ja eräänlainen kartta, jossa on kuvalinkit vierailtaviin kohteisiin. Pienissä paikoissa tarjontaa on vähemmän, suurissa enemmän.

Viittasin aiemmin myös tehtäväluetteloon, joka sekin avautuu omaan ikkunaansa. Pidin sitä hyvin tarpeellisena. Videopelissä on myös "kirja" opituista taioista ja erityistaidoista. Omaan ikkunaansa on sijoitettu lisäksi tieto omista laivoista, mistä voi tarkistaa niiden sijainnin.

Taistelutilanteet avautuvat kokonaan omaan näkymäänsä. Osapuolet ovat kokonaisia henkilöhahmoja, ja ympäristön grafiikka vaihtelee sijainnin mukaan. Taistelunäkymät ovat myös animoituja, ja niissä on ääniefektejä.

Fabled Lands: fight
Taistelutilanteet ovat näyttäviä ja yksinkertaisella tavalla animoituja. Vastustajia voi olla yksi tai useampia, ja niiden vaikeustaso vaihtelee. Vuoroperustaisuus antaa aikaa harkita omaa seuraavaa liikettä ja strategiaa.

Kaiken kaikkiaan videopelin käyttöliittymä on minusta ok. Taustalla oleva kartta ja taistelutilanteet ovat visuaalisesti hienoja ja tavaraluettelon grafiikka tasokasta. Erilliset ikkunat eivät aiheuttaneet minulle erityistä hämmennystä, kunhan ensin tunnistin itselleni tarpeelliset tiedot.

Lopuksi

Fabled Lands on viimeinkin löytänyt kotinsa videopelin muodosta. Paperilla tai PDF:ssä sen käytettävyys on huono. Manuaalisesti ylöskirjattavaa tietoa on aivan liikaa, ja katkelmasta toiseen siirtyminen numeron perusteella selaamalla on hidasta. Videopeli sen sijaan ylläpitää statistiikkaa automaattisesti ja katkelmasta toiseen siirrytään napin tai tekstilinkin kautta. Videopelinä Fabled Lands on myös saanut audiovisuaalisen asun, ja taistelut käydään "interaktiivisesti livenä".

Fabled Lands: world map
Fabled Lands käsittää alkuperäisen kirjasarjan neljä osaa, joten tutkittavaa ja tehtäviä riittää.

Fabled Landsista puuttuu pääjuoni. Sen sijaan siinä on useita sivujuonia, tehtäviä. Suoritin niitä innoissani, mutta en onnistunut muodostamaan omassa päässäni mitään päätarinaa – tai tarina muodostui sattumanvaraisesta etapilta toiselle hyppimisestä. Fabled Landsin maailma tuntui kuitenkin kokonaisuudelta. Se on yksityiskohtainen ja vaarallinen tarujen maailma, jossa käydään valtataisteluja.

Sattuma ja nopanheitto tekevät kokemuksesta arvaamattoman ja aina erilaisen. Uudelleenluettavuus/pelattavuus on Fabled Landsissa korkea. Kellotin ensiyrittämällä 12 tuntia, ja uskoakseni tulen palaamaan tähän satumaailmaan uudelleen toisenlaisella hahmolla ja vaikeustasolla. Harkitsen lisäsisällön Lords of the Rising Sun hankintaa. Se liittää olemassa olevaan maailmaan kirjasarjan kuudennen osan sisällön.

Fabled Lands: lucky roll
Siirryttäessä kartan kohteelta toiselle joutuu yleensä aina heittämään ns. onnennoppaa. Se tapahtuu yhdellä nopalla erotukseksi ominaisuus-nopanheitosta, jossa käytetään aina kahta. Onnennopan tulos vaikuttaa täysin satunnaiselta, mutta itse asiassa oma hahmo voi kehityksen myötä muuttua myös onnekkaammaksi.

Saatavuus

Fabled Lands -videopeli on saatavilla Windows- ja macOS-tietokoneille esimerkiksi Steamistä tai GOG.comista, jotka tarjoavat myös ilmaisen kokeiluversion. Fabled Lands on saatavilla myös Nintendo Switch -konsolille. Java Fabled Lands on hypertekstimäinen kuriositeetti, joka edustaa paperiversion ja videopeliversion välimuotoa. Ehkä juuri se on aidointa interaktiivista fiktiota. Javasovitus edellyttää Javan asentamista omalle tietokoneelle. Alkuperäisiä Fabled Lands -kirjasarjan osia voi löytää esimerkiksi Amazonista sekä paperilla että Kindle-lukulaitteelle. Kirjojen PDF-kopioita voi löytää helposti hakukoneella.

Linkkipankissa: Fabled Lands (Prime Games)